woensdag, maart 30, 2005

La Prison de Kaelé!

Vandaag heb ik samen met Emmanuel (stagebegeleider), Johanna de gevangenis van Kaelé bezocht. Emmanuel had een brief in het klad geschreven naar “Monsieur le Délégué Departemental des Affaires Sociales du Mayo-Kani à Kaelé”. Voor vier brieven had hij een dag nodig. Ik had de brief getypt en in een kleine envelop gestoken. Dit was echter niet goed omdat het een belangrijke brief was naar een belangrijk persoon en dit moet steeds in een grote envelop. Met andere woorden, als ik een brief schrijf naar President Paul Biya om te zeggen dat hij corrupt is moet ik een envelop gebruiken van 1 op 2 meter!
Ik was reeds op erge zaken voorbereid, na mijn ervaring in de gevangenis van Garoua, maar ik had het gevoel dat het er minder erg aan toe gaat in Kaelé. Dit komt hoogstwaarschijnlijk doordat ik in Kaelé het verhaal heb gehoord van de gevangeniswachters en in Garoua het verhaal van een NGO. Een zeer groot verschil dus…
De gevangenis van Kaelé is ook veel kleiner. Er zitten 250 gevangenen, maar er is maar plaats voor 160. Het is veel kleiner en de gevangenen die er zitten hebben geen zéér erge misdrijven op hun kerfstok. De meeste zitten vast voor diefstal. De kinderen zitten overdag tezamen met de volwassenen, maar ’s nachts hebben ze een aparte kamer.
Het was bijzonder interessant om vragen te kunnen stellen aan de commandant van de gevangenis. Ik heb enkele vragen gesteld om de vergelijking te kunnen maken met België en met mijn ervaringen in Garoua (vervroegd vrijkomen, inzage in je dossier, educatie voor kindgevangenen,…). Misschien kan je je het voorstellen: een duister bureau met een zwaarlijvige (corrupte) commandant met achter hem een foto van de meest corrupte man ter wereld. “Merci beaucoup Monsieur le Commandant”, “La visite était très intéressant Monsieur le Commandant, c’était une très bonne expérience pour moi”, “ Vous êtes aussi corrupt Monsieur le Commandant ?”, ... :-)

Misschien kan ik mijn bezoek zo samenvatten: in Garoua ben ik na één dag gevangenis morsdood, in Kaelé kan ik misschien drie dagen overleven.

Comments: Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?