dinsdag, maart 01, 2005

Blonde Leffe!

Ik ben hier bijna een maandje! Ongelofelijk… Het gaat ietsje te snel! Maar die eerste maand is zeker een maand die ik nooit zal willen vergeten…

Ik heb echt een leuk weekend achter de rug…
Vrijdag was het het afscheidsfeestje van Anne Marie. We zijn gaan eten in Maroua… Kip met … frieten… Mmmm… Frieten… Ik was in de zevende hemel, maar als ik thuis zal zijn zal ik hoogstwaarschijnlijk toch liever de Belgische frieten kiezen boven de Kameroenese frieten. Anne Marie was de verantwoordelijke van de “Sarés”. Dit zijn de slaapgelegenheden voor de gasten. Ze is Italiaanse en ze begint binnenkort met een nieuw avontuur in Colombia.

De volgende dag ben ik met Carla naar Maroua gegaan om eerst en vooral mijn mail te checken en mijn blog te updaten. Daarna zijn we naar de grote markt geweest. Misschien kan je het eerder het winkelcentrum van Maroua noemen. Het is echt vrij gezellig… Smalle straatjes waar je echt wel bijna alles kan vinden. In de afdeling groenten heeft Carla wel eventjes gevloekt. Ze gaat daar bijna elke week als ze in Maroua is om verse groenten te kopen en daardoor kent ze de normale prijzen van buiten. En toch proberen ze haar nog steeds af te zetten. Moest ik, die de prijzen niet ken, daar inkopen doen zou ik zeker 4 maal zoveel betaald hebben. Het is echt geen wonder dat Kameroen zo corrupt is. Je kan dit ook merken aan de ministerposten. Paul Biya koopt hier belangrijke mensen om met ministerposten te geven. Zo is er een minister voor primair onderwijs en een minister voor secundair onderwijs! Ik vermoed dat er ongeveer een 40 tal ministers zijn! 40 personen die zoveel mogelijk hun zakken proberen te vullen. En dit ten nadele van de bevolking é…
Na ons tripje op de markt zijn we gaan eten in “Chez Emmanuel”. Steak Poivre met Frieten! Daar zijn we Anneke tegengekomen. Een Nederlandse die hier ook als vrijwilligster werkt. Het is iemand die net als iedereen hier verschrikkelijk veel vreselijke verhalen te vertellen heeft over wat hier soms gebeurt!
Om alles even goed door te spoelen (en ook wel omdat we het gepland hadden) zijn we gaan zwemmen in het zwembad van Club Kaliao! Waaauw… Heerlijk! Het is zeker iets wat ik nog zal doen… Het was niet zo ontzettend heet door het stof die in de lucht hing waardoor we een zwembad voor ons alleen hadden!
Weet je wat er leuk is aan Carla: zonder elkaar erover aan te spreken hebben we dezelfde mening over bepaalde mensen… Janny, je weet waarschijnlijk reeds over wie het gaat… ;-) Jouw eerste ervaring met haar was blijkbaar ook niet de beste ervaring…

Zondag heb ik eens stevig (weliswaar op zijn Afrikaans want de hitte was weeral eens onverdraaglijk) doorgewerkt aan mijn thesis. Het is echt niet simpel om mijn thesis te schrijven hier in Afrika. Ik weet niet of Gilles en Ruth dit ook ervaren…
Ik zal binnenkort eens naar “La Belle Etoille” gaan om mijn onderzoek te doen bij de hulpverleners!

Ah ja, heb ik al verteld dat ik een voordracht heb gegeven over straatkinderen aan de leerlingen van de CFAM! Ze zeiden me achteraf dat het interessant was en dat ze alles verstonden… Gelukkig heeft Emmanuel me af en toe wat geholpen om ingewikkelde zaken uit te leggen…

Maandag rond 16u30 zijn we (Carla en ik) naar het “Meer van Mouda” geweest. Dit is een meer die ontstaan is in een oude steengroeve. De legende is dat er een krokodil in zou zitten, maar het is eerder een verhaaltje zoals het “Monster van Loch Ness”. Het is ontzettend spijtig dat het water iets te vuil en ongezond is om erin te zwemmen. Toch is het voor iedereen in Mouda een graag geziene watervoorziening om te kunnen drinken. De resistentie van de Afrikanen is trouwens ontzettend. Moest ik één slok drinken van deze waterplas ben ik waarschijnlijk een halve week enkel op het toilet te vinden. Ik heb al last wanneer ik niet gefilterd water drink…
We hebben er van eerste keer een stevig tochtje van gemaakt van anderhalf uur die als eindpunt “Survoltage” had om een lauwe pint te drinken… Lauwe pinten ben ik ondertussen al gewend, maar bij elke lauwe “33”, “Castel” of “Guinness” verlang ik zo naar een frisse BLONDE LEFFE!

Enkele weetjes:
- Een van de kinderen die geopereerd is door de Italiaanse dokters heeft een verschrikkelijke ervaring (iets wat ik echt niet wil meemaken) achter de rug: ze had een ernstige brandwonde op haar linker bil. Als oplossing is de moeder ermee naar de rivier gelopen om het uit te wassen met water en zand. Daarna heeft ze er een koeienvel op gelegd met peper ertussen om het vast te branden. Ik kan me niet voorstellen hoe zeer dit kind heeft gehad! Toen ze aankwam op de instelling had ze een verschrikkelijk ontstoken wonde. Hier hebben ze het koeienvel (die inderdaad al in de wonde was gegroeid) er terug van genomen en de wonde verzorgd.
- Asymiké was deze week ziek. Hij had een verkoudheid. De oplossing van Martha (de mama die hier kuisvrouw is en die verdorie maar 20.000 CFA per maand verdiend) was om Asymiké één of ander plantenextract te laten inademen waardoor hij zijn verkoudheid moest uitspugen. Het is gelukt maar vraag me niet hoeveel traantjes er gevloeid zijn. Martha is trouwens een vrouw waar ik heel veel respect voor heb! Elke dag komt ze met de fiets van Salak met een kleine op haar rug (één uur rijden via de Kameroenese E40) om hier het meeste werk van allemaal te verrichten. En ze verdient bitter weinig.
- Gemiddeld verdienen ze hier 30.000 CFA per maand! Dit is volgens Kameroenese normen een zeer goed betaalde job! Een sociaal assistent (er is er maar één en het is mijn stageleider) verdient hier in de instelling 55.000 CFA! De weduwes die voor het eten kijken krijgen hier 5000 CFA per maand zakgeld.
- Ik ga binnenkort enkele bezoekjes brengen naar andere organisaties hier in de omgeving: school voor blinden, school voor delinquenten, de gevangenis,… . Het koste mijn stagebegeleider wel één volle dag om de aanvragingsbrieven in klad te schrijven. Deze bezoeken zal ik samen kunnen doen met Emmanuel (stagebegeleider) en Johanna (Franse studente die hier voor 2 maanden is voor haar stage).

Oké… Ik heb genoeg getypt voor vandaag. Ik zal een pint gaan drinken in de “Survoltage” want ik heb opgevangen dat er frisse pinten zijn en daar moet je van profiteren.

Ciao!
Dries

Comments:
Hoi Dries, ja ik weet wie je ook niet hoog hebt zitten, wat een muts(sorry). Ik moet zeggen dat ik ook geen hoge pet op had van de Amerikaanse, ik vind haar een beetje (erg) een profiteur.
Dat meiske met die brandwond heb ik ook gezien, ik was erbij dat ze die viezigheid van haar been haalden en toen de wond behoorlijk hardhandig werd schoongemaakt. Zoiets blijft wel op je netvlies staan.Ik hoorde van Carla dat dat meisje nu ook geopereerd is. hopelijk gaat alles goed met haar.
Nou Dries, veel succes verder.
Groeten Janny
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?