zaterdag, februari 26, 2005

Miljaar, ik heb het zitten!

Bij deze wil ik graag Dhr. Lariam bedanken om mij een optimale bescherming te geven tegen malaria! Spijtig genoeg maar tegen één soort malaria (de meest voorkomende en meest dodelijke)! Ik heb de nacht van woensdag op donderdag geen oog dicht gedaan! Elke 20 minuten ben ik uit mijn bed gesprongen om een sprintje in te zetten naar het toilet! Daar had ik twee mogelijkheden, maar meestal koos ik voor beide: overgeven en diarree! Na elke hevige actie heb ik een douche genomen omdat ik uitwringbaar was van het zweten! Eigenlijk was de diarree en het overgeven nog niet het ergste! Ik had nog eens een hevige koppijn (erger dan een zondagmorgen na een speciale baravond) en nog hevigere buikkrampen!
De volgende dag liep ik er maar als een zombie bij! Veel mensen hebben me aangeraden om een malaria test te laten doen hier in de instelling. Dit kan in het verpleeghuis! Noë, de verpleger, heeft een beetje bloed genomen en na een dik uurtje mocht ik terug keren voor het resultaat van de test! Ik heb dus malaria, gelukkig is het maar één plusje en was ik er rap bij om een diagnose te stellen! Minder was dat hij zei dat ik naar Maroua moest gaan om medicamenten te kopen! Gelukkig heeft Carla mij hierbij geholpen: “Malaria is de meest dodelijke ziekte in Afrika en iemand zou 33km moeten reizen om aan medicamenten te geraken”! Ze heeft me direct geholpen om een auto te zoeken in de instelling om naar Maroua te gaan maar tijdens onze zoektocht kwamen we Thierry (Fransman die werkt voor de CFAM) tegen die de medicamenten in zijn kamer had liggen (ARSUMAX artésunate)! Nu gaat alles al een stuk beter! Enkel af en toe nog eens enkele buikkrampen! Van Giacamo (Italiaan die werkt voor de CFAM en die getrouwd is met de Kameroense Yvonne waarmee hij reeds een kleine maand een kindje heeft Giovanni) heb ik ondertussen ook een ander medicament gekregen : Whiskey! 
Ik denk dat ik de malaria heb opgelopen op de trein want daar was het onmogelijk om mijn muskietennet boven te halen! Vanaf vandaag gebruik ik mijn muskietennet hier in Mouda maar eigenlijk is dit niet nodig! Maar het is enkel psychologisch!
Het is een ervaring om dit eens mee te maken! Natuurlijk ben ik doodgelukkig dat het niet zo ernstig is maar nu weet ik een klein beetje wat het is om malaria te hebben é… Ik wil het niemand toewensen want het is echt een hel! Ik heb me nog nooit zo ziek gevoeld! Gelukkig was het nog niet zo ernstig, sommige mensen ervaren malaria nog 100 keer erger en misschien hebben zij niet de middelen om aan de juiste medicatie te geraken!

Groeten,
Dries

Comments:
Dries,
Ik ben blij dat het toch beter gaat. Ik heb nog verhalen gehoord van jou over geregelde kotspartijen, maar dat was in een ander kader...
Voor de rest alles heel goed, vanavond reuzespelen en bar.

Veel groeten,
hou je goed,
fré x
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?