maandag, februari 14, 2005

Ik heb hier reeds een halve woestijn ingeslikt...

Hallo,

Ik zit hier voor het ogenblik in de procure... En... de temperatuur is echt dragelijk... Dit komt omdat er een storm is in de sahara en een noorderwind! Daardoor waait al het woestijnzand naar hier en is het onmogelijk om sterren te zien... Zelf de maan kan je met moeite zien... De hemel hier is licht bruin... Het is dus zeer slecht voor de gezondheid. Als ik mijn neus snuit, dan is het dus enkel stof....

Het verlengde weekend is voorbij, maar vandaag ben ik naar Maroua gekomen met Danillo omdat ik supervisie heb met Ruth, Gilles en Jo via MSN!
Het weekend was schitterend...

Vrijdag
Vrijdag was het fête de les jeunesses in Kameroen. Ik ben naar Moutourwa geweest. Ik kon kiezen tussen drie transportmogelijkheden:
Ik heb gekozen voor het laatste!...
Je kan je het echt niet voorstellen: een camion met een laadbak van 8 vierkante meter, een boord van 40 cm, de Kameroense wegen, ... én... 60 jongeren... Ik vond het op sommige momenten echt gevaarlijk, maar daar dachten de jongeren anders over... Gelukkig was het maar 12 km (een klein half uurtje rijden)...
In het terug keren ben ik met het mini busje geweest waar ik halverwege heb mee geholpen met een band te vervangen... De Kameroense hoofdweg hier kan je vergelijken met een de weg van de abdij van Male naar Ryckevelde bos... Om de 5 km staat er een camion met een platte band, een technisch probleem of gewoon een gekantelde camion langs de baan...

In Moutourwa was er een heel programma. Elke school defilleerde voorbij de suprefet en de andere genodigden. Eigenlijk was het behoorlijk saai maar wel leuk om het eens mee te maken... Het Kameroense volkslied, een toespraak via cassette van Paul Biya, le président... Een muziekinstallatie met een ventilator op om af te koelen (het was 50°) en twee boxen van misschien 200Watt... En dit in openlucht voor ongeveer 4000 man! Echt zalig om te zien...
Eerst waren alle scholen aan de beurt en daarna de verschillende jongerenorganisaties: de karategroep, de studenten 'Formation', de danseressen (hun showtje was met de song van The Vengaboys - Boem Boem Boem Boem), de jongeren met AIDS,... Het marcheren, de discipline,... het is echt leuk om te zien...
Ook de intrede van de suprefet was de moeite... Bewaakt door 6 militairen, vergezeld door muziekspelers en beschermd voor de zon met een versleten parasol...
Het was dus broeiend heet en ik had me vergeten in te smeren met zonnecrème waardoor ik nu verbrand ben... :-)

Ik ben niet meer gebleven voor de voetbalwedstrijd... Normaal gezien was die om 15u30 gepland, maar rond 16u was hij nog steeds niet begonnen...

Des avonds was er een feestje in "sur voltage"... Het café aan de baan in Mouda... Ik ben daar naartoe gegaan met Christiaan (28 jaar, Kameroenees, studeert voor priester en is bezig met zijn 'stage'), Catherinne (22 jaar, Kameroenese, dierenarts, werkt in de fondation met de kinderen met een handicap en de dieren) en Jean Lucas (31 jaar, Italiaan, werkt voor PIME als missionaris)! Het was echt wel geestig... Het spijtige was dat ze 1000 CFA ingang vroegen, maar je kreeg wel een drankje gratis (er was trouwens enkel maar bier te verkrijgen (Castel, 33 en Guinness). Dit is behoorlijk veel geld voor vele jongeren hier waardoor sommigen de kans niet hebben om binnen te geraken... Rond 5u ben ik in mijn bed gekropen... Moe, maar tevreden... ;-) Ik heb veel gedacht aan de KSA fuif, en ben dan ook zeer tevreden dat alles zeer vlot is verlopen... Buiten de stroompanne... Misschien was het ook wel aangenamer dat er iets minder volk was... Mes felicitations!

De dag erop was er een groot feest voor Giovanni. De kleine van Giacamo (Italiaan) en Yvonne (Kameroenese). Het is de traditie dat 8 dagen na de geboorte er een feest is om de kleine een naam te geven. Dit gaat gepaard met veel eten, le 'BimBim' (het lokale bier dat ze thuis maken - echt wel niet te drinken), etc. etc.
Erna ben ik met Thierry (Ongeveer 35 jaar, Fransman) en Jean Lucas naar Maroua geweest. Daar aangekomen hebben we een internetcafé bezocht en zijn we naar het huis van Thierry geweest. In zijn huis worden weeskinderen opgevangen. 's Avonds zijn we naar het feestje geweest van Andreas, de Duitser met wie ik samen woon. Het was een feestje in het huis van zijn vriendin in Maroua. Er waren heel wat blanken en er was heel wat eten. Dit gaf me een slecht gevoel omdat ik voordien het huisje (hutje) van Catherinne had bezocht en gezien heb hoe de Afrikanen echt leven. Zelf heb ik het nu moeilijk met de luxe in mijn huisje waar ik in slaap ...

Ik heb de beelden van Sirkul gezien via de RTBF (via TV5 Afrique)... Ze hebben nog eens gewonnen... Sterk sterk...

Comments:
driesje
je maakt weer zo'n boeiende dingen mee... k ben echt jaloers
stel t nog wel
en vertel me dan maar alles van de diertjes.... ;)
dikke kus
veerle
 
Dries,
De compos³-party is inderdaad geslaagd. Gelukkig. 406 streepjes op het blad aan de inkom en nu heeft Tom DS de weddingschap gewonnen.
Je hebt blijkbaar meer toegang tot het internet dan gedacht. Zoveel berichten al. Ik dacht er maar 1 of 2 aan te treffen.
Blijkbaar stel je het goed. Heb je al kleren van daar gekocht. Ik wil je zo wel uit het vliegtuig zien stappen.
Bedankt voor je berichtje voor mijn verjaardag.
Groetjes,
Fré x
 
Ben ik blij Dries , dat je het zo goed stelt !
Ik heb jou verslag al doorgefaxt naar oma in Benidorm!
Als ik je berichten lees lijkt het wel alsof het daar elke dag een beetje feest is.
Koen heeft zijn laatste dag gedaan in de bakkerij.Nonkel Paul zal hem missen Tot wederhoren
Tante Ciel
 
Hey Dries,
Ik stel me de vraag hoe het komt dat dat busritje maar een HALFUURTJE heeft geduurd? Vonden die kindjes da nie erg? :-) Zou het niet willen meemaken hoor.'k Heb je gemaild op yahoo.fr met de gesigneerde foto van Sylver erbij! Waarschijnlijk heb je het al gezien. Profiteer ervan ginder! Ik kijk er al naar uit om je foto's te bekijken en ik BELOOF je exclusieve foto's te bekomen van ek..ydn..! You know!
Greetz en een dikke hug
Riet or B-anca
 
Ha Driesje,

fuif was idd geslaagd, zie ksasite voor een impressie (reeks a, want reeks b zijn de minder geslaagde foto's).

Gelukkig stel je 't daar goed! Amuseer je vooral super en weet dat je daar nu 'het verschil kan maken'
 
Dries,

geniet van je avonturen maar zorg toch tenminste dat je nog zin hebt in een frisse belgische pint als je weer thuis komt!

Van bier gesproken, het bier op de composparty was zekervergiftigd, hoe kan het anders dat ik de dag nadien zo'n zeer had in m'n kop!?

grjs, uw broeder
 
Hey,

Heb je m'n BUCKY-mail ontvangen? :-)

teorgeg teir saila acna-B
 
Een reactie posten

<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?